Magyarország

A sokszínű Balaton-felvidék

Hirdetés

A Balatonnak ősszel is különleges hangulata van. A nyári arcát szerintem senkinek sem kell bemutatnom, az őszi más. A fények, a víz színe, a csend, a béke és a levegő illata sajátos. Kevesebben, mint nyáron, de sétálnak a parton, a kikötőkben, kirándulnak, bicikliznek, sokan látogatják meg a tavat ősszel is.

Keszthely és Hévíz

A hévízi tó vize novemberben nekem kicsit hűvös volt, de mégis jól esett úszni a párolgó vízben. A benti részben már kicsit sem fáztam és úgy éreztem magam, mintha időutaznék, a korlátok,  lépcsők és üvegfalak szerintem velem egy idősek, ez adja meg a hely hangulatát. A másik híres wellness komplexum Kehidakustányban található. Keszthely belvárosa szép, a kastélyparkban beredezett kocsimúzeum is nagyon tetszett.

Keszthely

Tapolcai medence

A tapolcai tavasbarlang tökéletes program pároknak és családoknak is. Sajnos volt olyan hétvége, amikor a kígyózó sor miatt inkább más elfoglaltság után néztünk. Tapolca belvárosában egy kis tó található, malommal, színes házakkal és éttermekkel körülvéve.
Ezen a környéken rengeteg borászatot találunk, Nemesvitán, a Badacsony lábánál és oldalában is válogathatunk a csodaszép, Balatonra néző panorámával rendelkező borteraszok között.

A Badacsonyra két oldalról is felmászhatunk, Badacsonytördemic felől a Bujdosók lépcsőjén, vagy Észak felől egy jó kis kaptatón. A tetőn a Kisfaludy-kilátót felújították és a fák lombja már nem takarja el a kilátást. Az hegy szélén a Páholy nevű sziklás kilátóhelyen is érdemes kinézni, A Szigligeti várból is közeli látkép nyílik a Balatonra, azonban ha ide látogatunk vegyük figyelembe a vár nyitvatartását, amit a honlapon ellenőrizhetünk. Szeptermberben egyébként 18:00-ig tart nyitva.

Tanúhegyek sora

A vulkanikus eredetű tanúhegyek különleges látványt nyújtanak, szerintem Magyarország egyik legszebb tája. Ha közöttük autózunk vagy biciklizünk akkor is nagyon látványosak, ha pedig a tetejükről szemléljük a többi, tájból kiemelkedő kúpot, esetleg a tejutat és a csillagokat, felejthetetlen élményben lesz részünk. Mindegyik 300-400 méter magas, a Badacsony a legmagasabb a 438 méterével. Érdemes mindegyiket megmászni, a Csobánc már távolabb esik a Balatontól, tetején várat is találunk.

A Szent György-hegy szintén olyan monumentális, mint a Badacsony, oldalában bazaltorgonák ágaskodnak. A Gulácsra kaptatós de panorámás út visz fel körbe, itt-ott bazaltorgonákat keresztezve, innen láthatunk rá legjobban a Szent György-hegyre. A Tóti-hegyről is körpanorámát élvezhetünk. Megemlíteném még a Hajagos, a Haláp és a Hegyesd bazaltkúpjait, hogy ne maradjanak ki a sorból. A túrázás után pedig a Folly arborétumban és a borászatukban öblíthetjük le porzó torkunkat.

Káli medence

A Káli medence a Monoszlótól délre található Hegyestűről híres. Ehhez a geológiai képződményhez már bemutatóhelyet is építettek, ezért már belépőt is kell fizetni. Elkerítve nincs, így lényegében bármikor látogatható. Tetejéről szép panoráma tárul elénk, az egész Káli-medencét belátni. Köveskál és Szentbékkálla között kőtengeren át kirándulhatunk, fel is mászhatunk a szenbékkállai ingókőre. Az itt található településeket összekötő utak tökéletesek arra, hogy biciklivel fedezzük fel e tájat. Kékkúton az ásványvíz üzem épülete előtt kútból ihatunk Theodora ásványvizet, amennyit csak bírunk.

Salföld kicsi, három utca az egész, de nekem nagy kedvencem a házikóival. Salföld egyik végében található a Salföldi major, állatsimogatóval, játszótérrel, gyógynövénykerttel, másik végében kőtenger és kis sétával a pálos kolostorrom is elérhető. Ha pedig itt is szeretnénk hegyet mászni, a Fekete-hegyről és a Kopasz hegyről érdemes kinézni. Utóbbi rövid mászást igényel csak, akár egy naplemente megnézésre is érdemes „felugrani”, a Balatonon kívül a tanúhegyeket, másik irányba pedig a Hegyestűt láthatjuk.

Tihany

Nem a Balaton felvidék része, de ha erre járunk, bűn kihagyni. Az apátságon kívül több látnivalót is tartogat. Sajkodon különleges, békés, füves partot találunk. Felette az Apáti-hegyen épült nemrég egy kilátó, de a gerincen, a Nyereg-hegyen és Csúcs-hegyen végighaladva szép kilátásban lehet részünk. A náddal benőtt Külső-tó innen, fentről latszik igazán. Egy laza kirándulás során érdemes útba ejteni a Belső-tavat, a Gejzír tanösvényt és a barátlakásokat is.

Képgaléria

Gulács

Ha szeretnétek a facebookos utazó közösségünkhöz tartozni, csatlakozzatok csoportjainkhoz! Európai úti célokkal kapcsolatos bejegyzéseket az Utazás Európában csoportban találhattok, Európán túli utazások számára az Utazás a nagyvilágban csoportunkat ajánljuk.