Andalúziába télen: ezeket jó, ha tudod, mielőtt útnak indulsz!

Lassan a végefelé közeledik a tél, mégis, aki meglépne kicsit a hideg elől, mert már nagyon elege van, vegye az irányt Dél-Spanyolország felé! Egy kis összefoglaló, mire számíthatunk ott, mit érdemes nézni, merre jó menni:

Tudnivalók a mindennapi élethez

Spanyolország, habár gyakorta azt halljuk, milyen rossz a gazdasági helyzettel bír, mi sok pozitív dolgot láttunk ott, ami épp ennek ellenkezőjéről győzött meg minket. Látni a fejlődést, a tenni akarást:

• alapvetően rendezett városok, szemetelés nélkül
  • szelektív hulladékgyűjtés
  • a belvárosban habár sok a járdán a kutyagumi, folyamatosan mossák az utcákat (magánemberek is a házaik előtt, és az önkormányzat is mosó autókkal)
  • jó minőségű autópályák, autóutak
  • hatalmas választék az élelmiszerüzletekben
  • a nagyvárosokban építkezések, bővítések
  • a világmárkák megtalálhatóak náluk is, rengeteg bevásárlóközpont van, az emberek imádnak vásárolni, mindig tele volt, akárhányszor megfordultunk valamelyikben
  • a terek, parkok, játszóterek tiszták
  • a tengerpart még télen is rendezett, nem láttunk szemetes partot, pedig nem csak a felkapott partokon jártunk
  • 2019

Érdekességek

• december-januári időszakban fél kilenckor kel fel a nap, így kilenc előtt még élelmiszerboltot sem találunk nagyon nyitva
  • télen is tartják a sziesztát, 13-14 óra körül bezár minden (de tényleg minden), és öt órakor nyit ki újra
  • sok helyen azt láttuk, hogy itt a tél is „szezon”. Ciprussal összehasonlítva például nagyon sok vendéglátóegység, étterem, szuvenírbolt volt nyitva (így gyakorlatilag az év minden időszakában)
  • az élelmiszer-árak megközelítőleg hasonlóak, mint nálunk, kicsivel talán drágábbak
  • nagyon gyerekcentrikusak, szinte minden felnőtt mellett volt gyerek, nem is egy (rengeteg babakocsi van)
  • az előző pontból kifolyólag rengeteg nagyon jó minőségű, jó állapotban lévő, fantáziadús játszótér van (még a legutolsó kis faluban, a legjelentéktelenebb tengerparton is játszótér van, kifogástalan minőségben)
  • nagyon szeretik a kutyákat, szinte minden második ember kutyát sétáltatott az utcán, tengerparton. Ennek megfelelően sok állatorvosi-rendelőt, kisállatboltot, állatfelszerelést- árusító helyet láttunk
  • a citrusfélék ekkor érnek ott, így az utakat, parkokat, házak udvarát citrom-narancs-mandarinfák szegélyezik
Citrusfélék mindenhol
  • a legegyszerűbb boltokban is széles választékban lehet kapni a finomabbnál finomabb falatokat: hatalmas sonkákat (amiket természetesen felszelnek), sajtokat, gyümölcsöket, nagyobbakban tengeri halakat/ tenger gyümölcseit.
  • bár mindenhol megértettük magunkat, azt tapasztaltuk, hogy az utca embere nem igazán beszél angolul
  • nagyon szeretik a körforgalmakat, szinte alig találkoztunk jelzőlámpával, viszont több sávos körforgalmakkal annál inkább. S a körforgalmak közepén nagyon ötletes dekoráció volt, sokszor a tengerrel kapcsolatos motívumok díszítették a területet.
  • Ha Gibraltárra át szeretnénk jutni, határátlépés szükséges, mert hivatalosan az Egyesült Királysághoz tartozik (itt van a világ egyik legérdekesebb repülőtere, ugyanis, ahogy átlépjük a határt, a városba vezető út kettészeli a Gibraltári Repülőtér kifutópályáját. Ha jön egy gép (vagy bármilyen keresztbe forgalom van, pl autó halad át), elkezd szirénázni, s pirosra vált a lámpa, hogy meg kell állni. Mivel a felszállópálya mindkét oldalról védtelen, teljesen nyitott, így annyira fúj ott a szél, hogy rá lehetett volna feküdni.
  • rengetegen bicikliznek az utakon, a hegyekben. Figyelni kell rájuk, ha autóval megyünk, ez több helyen ki is van táblázva
  • a termőföld mindenhol ki van használva, katonás sorrendben állnak egymás mellett a citrus-, olajfák, szőlőligetek. Ami nincs megművelve, az is felszántva, rendezetten várja sorát.

A dél-spanyol tengerpart

Bár a tengerben, óceánban nem volt szerencsénk fürdeni, sokat sétáltunk ott. Végtelenül hosszúnak tűnő, homokos partot kell elképzelni, látszik, hogy karban tartják, rendezett. A marbellai, malagai partokra (vagyis azokra, melyek jobban fókuszban vannak, kiemelt üdülőövezetek), még inkább jellemző a fent említett rendezettség, ápoltság.

Manilva felé haladva, már találtunk olyan eldugott partokat, ahol nem ez volt a jellemző, viszont cserébe a tenger vadságát, volt hely, ahol a kagylók százait csodálhattuk meg.

Haragos tenger Manilva mellett

Tarifánál pedig ott a fenséges Atlanti-óceán, még hosszabb, még szélesebb partszakasszal, nagyon finom, sárgás-fehéres homokkal, és hatalmas hullámokkal. Lenyűgöző azt az erőt látni, amit az óceán tud mutatni.

Amire figyelni kell a téli utazás során

Télen a mediterrán régióba utazni, igazi varázslat. Kellemes 18-20 fok, tökéletes idő a nyári 40 fokban élvezhetetlen városlátogatásokat megtenni, s habár a vízbe csak a bátrabbak merészkednek be, hosszú sétáknak, kavicsdobálásoknak, pihenésnek lehet helyszíne a vízpart.

Néhány dologra azonban érdemes odafigyelni, aki télen utazik mediterrán térségbe (jelene esetben spanyol földre):

• Minden esetben olyan szállást célszerű foglalni, amiben van fűtés, vagy legalábbis klíma, ami fűteni is tud. A tapasztalatunk az volt, hogy mivel a szobák jellemzően nincsenek folyamatosan ebben az időszakban kiadva, sokat állhatnak üresen, fűtetlenül, a falak átveszik a hideget, és legalább egy nap szükséges, hogy átmelegedjen a helyiség. Ez akkor lehet kellemetlen, ha este érkezünk a fűtetlen szálláshelyre. Mi első éjszaka a szállásokon jól felöltözve aludtunk, második naptól nem volt probléma, de erre érdemes odafigyelni.
  • Érdemes előre tájékozódni, az ünnepek alakulásáról, az üzletek nyitvatartásáról. Spanyolországban például csak december 25-én voltak zárva az üzletek, 24-én és 26-án már a szokásos nyitvatartási idő volt. Viszont mivel náluk január 6-a piros betűs ünnep (akkor kapják állítólag a gyerekek az ajándékokat), nem volt nyitva aznap semmi. A nagyobb településeken január 5-én lezárásokra érdemes számítani, mert ilyenkor felvonulások vannak, hatalmas mozgó díszletekről a gyerekeknek cukrot, játékokat dobálnak, s vonulnak végig az egész városon. Az ünnepek mellett a téli nyitvatartásról is érdemes tájékozódni, a múzeumok, nevezetességek sokszor rövidebb ideig várják a látogatókat.

Látnivalók

Kislányunk napirendjét követve, általában napi két programra volt lehetőségünk: déli alvás előtt és után. Ha az úticélunk távolabb volt, akkor pedig délelőtt egy közelebbi helyre mentünk, s az autóban aludt, amíg elértünk a délutáni célunkig.

Nagyon sok szépséget láttunk ott tartózkodásunk alatt, íme:

• Torremolinos: minden megtalálható, ami a mindennapi élethez szükséges. Boltok, tengerpart, gyerekeknek játszótér. Hangulatos csempékkel kirakott házak sorakoznak az utcákon. Nagyon szép a városban található Botanikus kert, érdemes pár órát szánni rá, igazi kis ékszerdoboz. A városban a parkolás nehéz, főleg, ha a ház előtt szeretnénk közvetlenül megállni- az utcák szűkek. Citrom-, és narancsfák szegényezik az utcákat. Rengeteg ember tart kutyát, viszont sajnos a végtermékeiket sokan nem szedik fel, ezért van, hogy a járdán kerülgetni kell a kutyagumit. Szerencsére folyamatosan takarítva vannak az utcák. Ez a város jó kiindulópont volt a kalandozásainkhoz.
Botanikus kert Torremolinosban
  • Málaga: igazi mediterrán nagyváros, annak minden szépségével és hátrányával. Autóval közlekedni elég nehéz, ugyan ez igaz a parkolásra is. Sokszor van dugó, s parkolóhelyet találni az utcán szinte lehetetlen. Mi is a mélygarázsokat használtuk, azonban ezeknek elég borsos az áruk (három óráért fizettünk hat eurót). A belvárosi rész rendkívül hangulatos, végig utcazenészekkel volt tele a környék, kivilágított épületekben gyönyörködhettünk, s közben mandarinillat lengte be a környéket. Hangulatos parkok, kikötői sétány. Rengeteg ember mindenhol, de mégis eloszlik, nem volt tömeg. Az emberek jól érzik magukat, baráti társaságok, családok vacsoráznak, sétálnak. Csodálatos a kilátás a Gibralfaro kastélyból; az egész kikötőt, s Málaga városát látni lehet. (Mj: elég meredek úton kell felmenni, s bár nem lehetetlen a babakocsit feltolni, embert próbáló feladat volt). Vasárnaponként 14:00-tól ingyenesen látogatható.
Malaga kikötője
Fuengirola
  • Banelmádena: az óváros nagyon hangulatos, kedves utcácskáival, fehérre meszelt házaival. Játszóteret itt is találtunk, mellette nem kávézó állt, hanem csodás kilátást nyújtó panoráma. Található itt egy gyönyörű sztúpa, meseszép kilátással a tengerre. A sztúpa mellett van egy egész évben nyitva tartó Lepkepark is.
Benalmádena utcarészlet

Itt található a Colomares Monument is, amit éveken keresztül épített egy művész, s Kolombusznak, s Amerika felfedezésének állít emléket. Annyira részletes és gyönyörű ez az épület-együttes, hogy vétek lenne kihagyni.

• Mijas: abszolút a kedvencünk lett ez a gyönyörű kis település. Sziklatemplom, kilátás az öbölre, lovas-és csacsitaxi, hangulatos főtér, fehérre meszelt házak, szűk utcácskák, régi malom (ahonnan ingyenesen elhozható Mijas térképe); hegyoldalba épített templom, ahová csak gyalog lehet feljutni, bikaviadal aréna. Ha csak egy településre lehetne visszamennünk, ez lenne az.
  • Marbella: hangulatos üdülőváros, főszezonon kívül is karbantartott tengerparttal, sétálóutcával, parkokkal, étkezési lehetőségekkel. A parton itt láttuk a legtöbb homokszobrot készítő embert. Lenyűgöző volt mind, egytől-egyig.
  • Antequera: ami nem más, mint „Andalúzia Firenzéje.” Látni kell.
  • Setenil de las Bodegas: ami a „Sziklákba épített város”.
A híres, sziklábavájt falu
  • Casares: a másik nagy kedvencünk, bejártuk A-tól Z-ig az aprócska kis települést. A hegytetőre felsétálva olyan nyugalomban lehet részünk, mint máshol sehol. A levegőben ragadozómadarak szállnak csendesen, a kis sziklába vésett temetőben is érdemes tenni egy sétát, nagyon különleges. A fehér házak itt is jellemzőek.
  • Ronda: egyszerűen meseszép. Az Új Híd maga a csoda, a képek nem adják vissza annak hatalmasságát. A Bikaviadal-aréna is megér egy sétát, a benne lévő múzeummal együtt.
Ronda aréna
  • Gibraltár: az angol kézben lévő félsziget nagyon különleges, érdemes rászánni pár órát, napot. Mi gyalog és autóval is átmentünk. Aki gyalog megy, vannak buszok, több útvonalon, melyek segítségével meg lehet nézni a nevezetességeket. A Rock of Gibraltár hatalmas, a tengerpart különleges, az Európa Pontot is érdemes megnézni. Csipetnyi Anglia Andalúziában.
  • Tarifa: ahol a Földközi-tenger és az Atlanti-óceán találkozik: balra a nyugodt tengert pillanthatja meg az arra járó, jobbra pedig a türkiz színű, hatalmas hullámokat eregető óceánt. Pont úgy jött ki, hogy a január elsejét töltöttük ott. Életre szóló élmény volt.
Címkék

Georgina

Gondolatok- hova, merre, mikor. Ez így jó lesz? Jó lesz. Nem, mégsem. Újratervezés. Az agy zakatol. Látni szeretném. Látni akarom. Újra át szeretném élni az újdonság, a másság, a különbözőség érzését. Ugyan az, mégis teljesen más- legyen 1200 vagy 12000 km-re az otthontól. Csodás tájak, kedves emberek. Tervezgetés, utánaolvasás, térképek, információk, foglalások. Még fél év...még egy hónap...holnap utazunk. Aztán ott állsz. Repülőtér, biztonsági ellenőrzés, várakozás. De kit érdekel?! Hisz' boldog vagy. Újra úton. Megélni, átélni, csak ülni. S nem csak nézni, látni is. Jól van minden, hiszen megérkeztél. Helyére kerültek az apró mozaikok, információ-morzsák. A tervek felborulnak, nem láthatsz mindent, de nem baj, ennél sokkal többet kapsz. Magát az életet.