Ázsia

Élménybeszámoló Kirgizisztánból

Hirdetés

Tavaly szeptemberben találtuk ki párommal, hogy Kirgizisztánba utazunk, ez idén nyáron valósult meg. Megegyeztünk az időpontban és, hogy mennyi időre megyünk. Lányunkat itthon hagytuk a Nagyinál, tíz napra, és nekivágtunk.

Hogyan jutunk el Kirgizisztánba?

Pegasus Airlines-szal repültünk Budapest-Isztambul-Bishkek útvonalon, és ugyanúgy vissza. Kirgizisztán meglátogatása júliustól szeptember közepéig ajánlott, utána leesik már az első hó. A Pegasus minden év októberében teszi fel a nyári repjegyeket, érdemes rögtön lecsapni rá, mivel ilyenkor 70.000 forint/darab áron hozzá lehet jutni, oda vissza. Egy hét múlva már 85.000ft volt ugyanez a jegy.

Tíz napra fejenként nyolc kilós kézipoggyásszal indultunk, az út felénél mosattunk. Kirgizisztánba érvényes útlevél szükséges, vízum kényszer nincsen. Bishkek reptérről kb 2500 forint a maximum, amit fizetünk azért, hogy eljussunk a városig, figyelem, a taxisok sokkal magasabb árat is mondhatnak, alkudni kell, bőven.

Praktikus tudnivalók

Kirgizisztán fővárosa Bishkek,  ami abszolút fejlődő, szinte európai város. Egy napot megért a látogatásunk, legjobb hangulata az Osh Bazárnak van, kihagyhatatlan. Az élelmiszer árak Kirgizisztánban a magyar árak alatt vannak picivel, a benzin 160 forint egy liter.

Fontos! Ha kocsit béreltek akkor csak a Gazprom vagy Bishkek Petrol kutaknál szabad tankolni és csakis nagyobb városokban, mivel a benzin sok helyen nagyon rossz minőségű és leállhat a kocsi tőle tankolás után pár kilométerrel. Étteremben enni kábé fele annyiba kerül, mint Magyarországon egy vidéki étteremben.

Terepjárót béreltünk nyolc napra 70.000 forint értékben a fővárosban, és elindultunk a Burana torony és Chong-Kemin nemzeti park felé. Az utak minősége több, mint kiváló, nagyon sok helyen, rz kellemes meglepetés volt. Második célpontunk a Cholpon Ata volt, és az Issyk-Kul tavuk. Totális retro Siófok feeling volt nekünk, bazársorral, utcai pattogatott kukoricával. ?

Grigorievka Gorge fele mentünk tovább, ide ajánlott már a terepjáró, itt ajánlott elmenni a kazah határhoz közel eső kis tóhoz, google view van ott, érdemes megnézni. Fontos, csakis teletankkal induljatok fel a hegyekbe, mi 7-8-9 órát is mentünk úgy, hogy nem láttunk benzinkutat. Grigorievka kihagyhatatlan, parádésan szép természettel. Tipp: a kis tó előtt kábé egy kilométerrel vannak jurták, álljatok meg és egyetek halat feltétlenül a helyieknél. Előttünk fogták ki a halakat, hihetetlen vendéglátás és életképek!

Jurta

Útvonal, programok

Grigorievka után kocsival Karakol felé mentünk, itt készültünk fel a két napos 73 kilométeres Ala Kul tó túránkra. A túrát, vezetővel együtt a Kyrgiz Toursnál foglaltuk (telefonszámot tudok adni). Párommal ketten mentünk fel 4000 méter magasra, már az első nap, 2600 méter magasról a kirgiz túravezetővel. Jó, hogy velünk volt, mert kitáblázva természetesen nincsen a túra útvonala.

A túra útvonalán sok a kritikus pont, például egy sebes folyású folyón való átkelés mezítláb, a víz pedig mindössze 5 fokos volt. Volt csúszós farönk hidakon való átkelés, nekem a 8-9 kilós hátizsákkal, páromnak pedig az élelmiszerrel. Az éjszakát sátorban töltöttük. A túra életünk egyik legjobb és legcsodálatosabb élménye volt, leírhatatlanul gyönyörű volt az Ala Kul tó. Nagyon elfáradtunk a két napos 17-18 óra túrázásban, estünk keltünk a hóban, sárban.

Átkelünk a folyón. A víznek nagyon erős a sodrása és hideg.

Túra után  visszamentünk Karakolbe, ahonnan továbbmentünk Jeti Oguz-ba a bika sziklákhoz, utána pedig a Skazka Canyon-hoz (másnéven Fairy Tale Canyon) látogattunk el. Itt is rengeteg természeti csodát láttunk. Végig az Issyk Kul tó partján mentünk, párszor megálltunk megcsodálni a tavat, és a kristálytiszta vizét.

Következő állomásunk Kochkor volt, ahonnan másnap indultunk a Song Kul tóhoz. Itt is kötelező a tankolás mivel Kochkor-Song Kul útvonal négy óra és nincsen benzinkút addig! A Song Kul tó 3000m magasan fekszik és sok jurta található körülötte. Holdbéli kietlen táj, amely teljesen magával ragadott minket.

Ahogy kocsikáztunk a tó körül megálltunk helyi családoknál, hogy betekintsünk, hogy hogyan élnek ezen a kietlen tájon a helyiek. Mindenhol hatalmas szeretettel fogadtak minket, természetesen Kumisz-t, azaz erjesztett lótejet ajánlva. Borzalmas volt! ? Állattenyésztésből élnek, mobiltelefont, tévét, internetet nem ismerik a helyiek, a gyerek 40 kilométerre járnak suliba két méteres hóban is. Nagyon sok helyinek kocsija sincsen, lovon járnak. Egyszóval teljesen más világ, lehet, hogy jobb, ez volt a mi véleményünk.

A helyiek nagyon barátságosak.

Az éjszakát helyi családnál egy (fűthető) jurtában töltöttük. Figyelem, meleg ruha alap, mivel fagyott éjszaka.
Második nap a Song Kul tó után az Ala Archa Nemzeti Parkba mentünk, ahol túráztunk 7 órat és kb 20 kilométert. Itt érdemes felmenni a vízesésig, illetve a Raksak Hut-ig 3400 méter magasra. Ez 8-9 óra túrázás oda-vissza a park bejáratáig. Az Ala Archa nemzeti parkba marshrutkával is ki lehet menni, fillérekért az Osh Bazártól (265-öst kell keresni).

Tíz nap alatt közel 1000km-t mentünk országban. A túra költsége 350.000 forint volt két főre mindennel együtt. A kirgiz emberek nagyon barátságos és vendégszerető emberek, főleg akkor nyílnak meg neked, ha mondod nekik, hogy Vengria-ból jöttel, azaz Magyarországról, és te Kipcsák vagy azaz rokon velük. Hiszen erről a vidékről jöttünk réges régen.  Említsük meg nekik Attilát, a hunt, és garantált az ölelés és/vagy kézfogás, hatalmas mosollyal.

Ha szeretnétek a facebookos utazó közösségünkhöz tartozni, csatlakozzatok csoportjainkhoz! Európai úti célokkal kapcsolatos bejegyzéseket az Utazás Európában csoportban találhattok, Európán túli utazások számára az Utazás a nagyvilágban csoportunkat ajánljuk.